21 Φεβ 2012

ΑΠΟΨΗ: Τί λέει η Εκκλησία για το καρναβάλι; Aπο το blog του Ιερού Ναού Αγίου Αθανασίου Κατούνας,



Αναδημοσιεύουμε από το Blog του Ιερού Ναού Αγίου Αθανασίου Κατούνας, άρθρο με τίτλο: «Το καρναβάλι λοιμική νόσος...» κατά του καρναβαλιού και των καρναβαλικών εκδηλώσεων
Το καρναβάλι λοιμική νόσος...
         Διαστάσεις λοιμικς νόσου προσλαμβάνει κάθε χρόνο τ καρναβάλι,φο πολλο δήμαρχοι κα λλοι φορες πιδεικνύουν συνήθιστο ζλο κακοπιώδη δραστηριότητα γι τ ποις θ ργανώσει τ ντυπωσιακότερο καρναβάλι ξοδεύοντας τεράστια ποσ κα πασχολώντας κατοντάδες  χιλιάδεςνθρώπων.....


       Κα δν εναι βέβαια μόνο  σπατάλη τόσων χρημάτων, πο θ μποροσαν ν διατεθον σ κάλυψη λλων σπουδαίων ναγκνχι μόνο στν νακούφιση πτωχν κα νδεν νθρώπων, λλ κα σ πολιτιστικος κα πνευματικος στόχους, στ βελτίωση π.χ. τν συνθηκν γείας κα παιδείας. 
    Τ σημαντικώτερο εναι  θικ ζημία κα βλάβη π τν ναισχυντία τς γύμνιας, τν ξετσιπωσι τς ασχρότητας, τς βωμολοχίες κα τ πορνικσματα κα θεάματα, τν παρότρυνση σ σαρκικ μαρτήματα κάτω μάλιστα πτν λευθερία κινήσεων πο προσφέρει  μάσκα, συλο διαντροπις καποπροσωποίησης
       Κάτω π τ προσωπεο  νθρωπος παύει ν εναι πρόσωπο, πο χειπέναντί του κα βλέπει τν Θε κα τος συνανθρώπους — πρς + ψις  —ψ— κα μεταβάλλεται σ πρόσωπο ν, μέλος νς νωνύμου πλήθους, ποκινεται μόνο π μπαθες ρέξεις κα πιθυμίες.
      Παλαιότερα τ καρναβάλι εχε κάποια σεμνότητα στν μφάνιση σων παιρναν μέρος, κα  κκλησία τ νεχόταν, μολονότι κατ᾿ κρίβειαν καταδικάζεται πτος κανόνες· πολ περισσότερο σήμερα, πο χει ποστ τελεία λλαγ π τχείρω με εσαγόμενα πρότυπα καρναβαλιο π μεγαλουπόλεις το ξωτερικο, καπολλς φορς μ περιφερόμενους κα δρ μειβόμενους ξένους καρναβαλικος θιάσους, που κυριαρχον ο γυμνς γυνακες. 
       Δν πρέπει ν παραβλέψουμε κα τν διαφαινόμενη σαφ τάση τν φορέωνπο ργανώνουν τ καρναβάλι πιστροφς στ παγανιστικ εδωλολατρικπαρελθόνπ᾿ που κατάγεται τ καρναβάλι, μ σύγχρονη διαφορία καπεριφρόνηση τν ρχν το Χριστιανισμο κα τς κκλησίας, πο βαλε τέρμα στ παλιά, ξερίζωσε τς κακς συνήθειες κα εσήγαγε τ νέο νθρωπο τς ρετς κα τς γιότητας. ταν πρόκειται μερικο ν ντισταθον στ Χριστ κα στΕαγγέλιο, ξεχνον τν κσυγχρονισμ κα τν πρόοδο κα πιστρέφουν αἰῶνες πίσω, στ σκοτάδι τς πρ Χριστο ποχς.
          Ἡ πόλη τς Θεσσαλονίκης κα μαζ μ᾿ ατν σες λλες πόλεις δνργανώνουν καρναβαλικς κδηλώσεις πρέπει ν καυχνται, γιατ δν μολύνουν τν τμόσφαιρά τους μ τς ασχρότητες κα βωμολοχίες τοκαρναβαλιο κα δν ποδιώχνουν τσι τν χάρη κα προστασία το Θεο κα τνγίων πολιούχων τους. 
     Ο δημοτικο ρχοντες πίσης πρέπει ν γνωρίζουν τι ο πιστο Χριστιανολαμβάνουν π᾿ ψιν κα κρίνουν θετικ  ρνητικ λες τς νέργειές τους,καταδικάζουν δ περίφραστα σα καταδικάζουν ο κανόνες τς κκλησίας.
         Κα γι ν μν πάρχει π᾿ ατο καμμία μφιβολία κα μφιταλάντευση, οτεκ μέρους λαϊκν πιστν, οτε πολ περισσότερο κ μέρους κληρικν, οποοι πιδεικνύουν δικαιολόγητη λαστικότητα κα πιείκεια, παραθέτουμε τν 62 κανόνα τς Πενθέκτης Οκουμενικς Συνόδου,  ποος καταδικάζει τς μεταμφιέσεις κα τς μάσκες, πως κα τος χορος κα τος στεϊσμούς, πολάμβαναν χώρα σ παρόμοιες καρναβαλικς ορτς το παρελθόντος, καπιβάλλει στος κληρικούς, πο μετέχουν τν ποιν τς καθαιρέσεως, στος δ λαϊκος τν ποιν το φορισμο: 
      «Τς οτω λεγομένας Καλάνδας, κα τ λεγόμενα Βοτά, κα τ καλούμενα Βουμάλια, κα τν ν τ πρώτ το Μαρτίου πιτελουμένην πανήγυριν, καθάπαξ κ τς τν πιστν πολιτείας περιαιρεθναι βουλόμεθα. λλ μ κα τς τν γυναικν δημοσίας ρχήσεις, κα πολλν λύμην κα βλάβην μποιεν δυναμένας. τι μν κατς νόματι τν παρ᾿ λλησι ψευδς νομασθέντων θεν,  ξ νδρν  γυναικν γινομένας ρχήσεις κα τελετάς, κατ τί θος παλαιν κα λλότριόν του τν Χριστιανν βίου, ποπεμπόμεθα, ρίζοντες μηδένα νδρα γυναικείαν στολννδιδύσκεσθαι  γυνακα τν νδράσιν ρμόδιον λλ μήτε προσωπεα κωμικ σατυρικ  τραγικ ποδύεσθαι· μήτε τ το βδελυκτο Διονύσου νομα τν σταφυλν κθλίβοντος ν τος ληνος πιβον μηδ τν ονον ν τος πίθοιςπιχέοντας, γέλωτα πικινεν γνοίας τρόπω  ματαιότητος  τ τς δαιμονιώδους πλάνης, νεργοντας. Τος ον π το νν τι τν προειρημένων πιτελενγχειροντας, ν γνώσει τούτων καθισταμένους, τούτους, ε μν κληρικο εεν, καθαιρεσθαι προστάσσομεν, ε δ λαϊκοί, φορίζεσθαι».
       γιος ωάννης  Χρυσόστομος ναφερόμενος στ πιχείρημα τι μ τςκαρναβαλικς κδηλώσεις διασκεδάζουν κα εφραίνονται ο νθρωποι,ξεφεύγουν π τν καθημερινότητα, παντ τι ατ εναι τελείως παράλογο, διότι  χαρ κα εφροσύνη πρέπει ν συμβαδίζουν μ τν θικ κατν επρέπεια. 
       Ὅταν μεταβάλλεται να σπίτι σ πορνεο, εναι ντροπ ν σχυρίζεται κανες τι πρόκειται γι δον κα εχαρίστηση. Πολ περισσότερο, τανλόκληρες πόλεις μεταβάλλονται σ πορνεα κατ τν περίοδο τςποκρις. 
    Σ λίγο λη  λλάδα,  χώρα τν γίων κα τν μαρτύρων, θ μεταβληθεσ πέραντο πορνεοΣτατιστικς στ πόλη τν Πατρν χουν δείξει τι μεττς καρναβαλικς κδηλώσεις  ριθμς τν κτρώσεων φθάνει σνησυχητικ σημεο: «Πορνεον γέγονέ σου  οκία, μανία κα οστρος, κα οκ ασχύνη τατα δονν καλν;».
          Ο τρες πρτες βδομάδες το Τριωδίου ρίσθηκαν π τν κκλησία γιτν σταδιακ προετοιμασία τν πιστν στος πνευματικος γνες τς γίας καΜεγάλης Τεσσαρακοστς κα χι γι γλέντια κα ξεφαντώματα
      Εναι περίοδος κατανύξεως, περισυλλογς κα μετανοίας (προσθήκη «λ.ψις»: βλέπε κα τ βιβλίο « Μεγάλη Τεσσαρακοστή» του λεξάνδρου Σμέμαν). 
       Τ εαγγελικ ναγνώσματα το Τελώνου κα Φαρισαίου, το σώτου Υο, τς Δευτέρας Παρουσίας κα Κρίσεως, μαζ μ τος μπνευσμένους μνους, εναισχυρ προτροπ πρς μετάνοια κα πιστροφή· λο τ τος γλεντον καδιασκεδάζουν ο νθρωποι. 
      Πότε θ συμμαζευθον στν αυτό τους, γι ν συνέλθουν πνευματικά, νσκεφθον ψηλότερα θέματα, ν δηγηθον στν ατογνωσία κα στν θεογνωσία; 
      Ὅ, τί πρόκειται ν κερδίσουν π τος πνευματικος γνες τς γίας Τεσσαρακοστς, προλαβαίνει  Διάβολος κα τος τ φαιρε μ τ καρναβάλι, τ ποο ο γιοι νομάζουν «σατανικ πομπή». 
    Ὁ γιος Νικόδημος γιορείτης στ βιβλίο του «Χρηστοήθεια τν Χριστιανν»,ναφερόμενος σ σα γίνονται κατ τς πόκριες γράφει: 
     «Κατ᾿ λήθειαν μπορε ν επ τινάς, τι τότε ο Χριστιανο δαιμονίζονται λοι·διότι χορεύουν, παίζουν, τραγουδον συνειδήτως, ως κα ατο ο πλέον γέροντες... τότε δν χει διαφορν  μέρα π τν νύκτα· διότι πίσης μ τνμέραν κα λη  νύκτα ξοδεύεται ες χορος κα παίγνια κα ταξίας καμασκαραλίκια· τότε δι ν επ τσι, πανηγυρίζει  σέλγεια· ορτάζει κολασία· εφραίνεται  μέθη· γάλλεται  τρυφ κα σωτεία· χορεύει διάβολος μ δέκα μανδήλια κα συγχορεύει μ ατν λον τ πλθος τν δαιμόνων διότι σον κέρδος κάμνουν ες μόνας τς ποκρέας, δν μπορον ν τκάμουν ες λον τν χρόνον».
     σα σχετικ λέγει  γιος Νικόδημος γι τς καρναβαλικς κδηλώσεις κα τν ζημία πο προκαλον τ τελειώνει λέγοντας πς εναι φροσύνη ν καταστρέφουμε προκαταβολικ κα ν χρηστεύουμε τν γία Τεσσαρακοστή· προτρέπει πίσης τος ρχιερες, τος πνευματικος κα τος διδασκάλους ν μποδίσουν τμεγάλο ατ κακό. 
         Τώρα ο μν ρχιερες κα ο πνευματικο σιωπον, ν πρεπε ν μσυχάζουν μπροστ στν πέκταση το κακο, πολλο δ π τος δασκάλους κα τος γονες ργανώνουν ο διοι γι τ παιδιά τους καρναβαλικςκδηλώσεις: 
     «συγκρίτως γρ εναι μεγαλυτέρα  βλάβη, που προσλαμβάνουν ες τςποκρέας, πάρεξ  φέλεια που λαμβάνουν π τν ρχομένην Τεσσαρακοστνλεως, λεως, λεως, ν γίν  Θεός! Κα ατς εθε ν φωτίσ τος γίουςρχιερες κα πνευματικος κα διδασκάλους ν μποδίσουν τ τοιατα κακά, μ φορισμος κα πιτίμια, καθς προστάζει κα  ξβ´ κανν τς γίας καΟκουμενικς στ´ Συνόδου».

π. Θεόδωρος Ζήσης - Τ καρναβάλι λοιμικ νόσος

0 σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου